NYHETER

Tid for TV-aksjonen; engasjere din bedrift og de ansatte

8. oktober 2019

TV-aksjonen er verdens største dugnad der «hele Norge» deltar og nå trenger vi at næringslivet engasjerer seg! Her finnes det mange muligheter til å bidra, for eksempel med bøssebærere, synlighet eller penger. Årets TV-aksjon går til CARE, som blant annet jobber for å gi kvinner økonomisk frihet. For så lite som 5 500 kroner kan din bedrift bidra til å starte en spare- og lånegruppe som hjelper 25 kvinner ut av fattigdom. Blir du og din bedrift med på laget?

I Gi bort dagen jobber vi for at bedrifter skal ta aktivt samfunnsansvar. Vi vil at bedrifter skal involvere sine ansatte og la dem få føle givergleden på kroppen. For oss er det naturlig å oppfordre bedriftene som har deltatt på Gi bort dagen til å bli med på TV-aksjonen. 

Hva kan din bedrift gjøre?

Her kommer noen forslag til hvordan bedrifter kan aktivisere sine ansatte i TV-aksjonen. Ta gjerne kontakt med oss hvis du ønsker å diskutere ideér eller vil ha hjelp til å komme i gang. 

Mulighet 1: Gi bort 2 timer av arbeidsdagen og delta på en næringslivsdugnad 

I Norge vil det i år arrangeres over 100 næringslivsdugnader. Her samles lokale næringslivsaktører i et par timer hvor de ringer rundt til sine  nettverk for å samle inn penger til årets TV-aksjon. Dette er en god mulighet for bedriften til å vise fram sitt samfunnsengasjement, men det er også en arena for å møte andre aktører i lokalsamfunnet. Engasjementet og nettverket til din bedrift er utrolig verdifullt for TV-aksjonen! 

Ta kontakt med din lokale fylkesaksjonsleder for å finne ut hvor og når næringslivsdugnaden organiseres i ditt fylke.

Mulighet 2: Få dine ansatte ut på årets viktigste søndagstur – verv dem som bøssebærere 

Hvert år trengs det 100.000 bøssebærere for å få besøkt alle husstander i Norge. Oppfordre dine ansatte til å gå med bøsse i sitt lokalmiljp på aksjonsdagen, søndag 20. oktober. Hvis dere ønsker å motivere de ansatte litt ekstra kan dere for eksempel gi en sum per ansatt som stiller som bøssebærere til TV-aksjonen. Her kan dere melde dere på som bøssebærere

Mulighet 3: Start en innsamlingsaksjon i din bedrift

Innsamlingsaktiviteter kan brukes til å styrke lagånden og fellesskapsfølelsen i bedriften. Det er samlende å gjøre noe annerledes som kollegaer. Her finnes det mange muligheter. Dere kan for eksempel støtte lokale lotterier og initiativ for TV-aksjonen med gevinster (barnehager, skoler, sanitetsforeninger). En annen måte kan være at dere arrangere et seminar for kunder hvor overskuddet går til TV-aksjonen.

Hvis du driver en butikk, kan dere la hele eller deler av omsetningen eller overskuddet fra en dag, en uke eller et bestemt produkt gå til TV-aksjonen. I år finnes det noen ferdige konsepter, så som frisøraksjonen “Klipp med mening”, restaurantaksjonen “Mat med mening” og kinoaksjonen “Popcorn med mening” 

 

Mulighet 4: Spre informasjon om TV-aksjonen

Bedrifter kan også engasjere seg i TV-aksjonen ved å spre informasjon til sine ansatte, partnere og andre i sitt nettverk. Her er noen forslag til hvordan din bedrift kan være med å spre informasjon:

  • Rekrutter flere bøssebærere gjennom å dele «Bli bøssebærer» på bedriftens nettsider og i sosiale medier.
  • Send e-post eller nyhetsbrev til ansatte og partnere med informasjon om at dere støtter TV-aksjonen – forskning viser at hjelpsomhet smitter!
  • Vis kampanjefilmen og/eller fakta om årets TV-aksjon internt i selskapet 

Her finner dere mye god informasjon dere kan bruke 


Vi ønsker alle lykke til med årets TV-aksjon og håper at vi sammen skal få til et varmere og mer inkluderende samfunn. #hennestur #nrktvaksjonen #carenorge


På tide å tenke på budsjett 2020?

11. august 2019

Vi i Gi bort dagen ønsker å gjøre det lettere for andre å ta samfunnsansvar. For å gjøre dette mulig trenger vi som driver frivillige organisasjoner, startups og lignende ofte økonomisk støtte. Heldigvis finnes det støtteordninger for å få ting til å gå rundt, og disse må oftest søkes på om høsten. 

Vi har nå i august laget en oversikt over hvor du som jobber for gode formål kan søke om støtte. Kriteriene for å søke varierer, men vi har laget en kort oversikt over hva de forskjellige støtteordningene innebærer. 

Elkjøpfondet støtter de som bidrar til å tette det digitale gapet i samfunnet der andre havner utenfor. Du kan søke om støtte til foreninger, organisasjoner eller andre tiltak hvor teknologi eller digital kompetanse er tiltrengt. Her kan du både få økonomisk støtte, produkter eller opplæring. 
Søknadsfrist: 15. August 2019 

Telia startup tilbyr et mentorprogram for små startups med under 20 ansatte som er nyere enn 5 år. Startupen må være lokalisert i Norge eller i Scandinavia og du må ha et jobbe for et godt formål. Søknadsfrist: 19. August 2019. 

Sparebankstiftelsen har ulike støtteordninger med ulike søknadsfrister. Vi ønsker denne gangen å trekke frem deres særskilte satsninger. 
Sparebankstiftelsen DNB ønsker å støtte tiltak som bevisstgjør og engasjerer ungdom i demokrati og ytringsfrihet, de som inspirerer unge til samfunnsengasjement og medvirkning i den offentlige samtalen, de som gir unge mer kompetanse i kildekritikk og kritisk tenkning, de som skaper forståelse for meningsforskjeller og ulikheter, og de som bekjemper netthets og hatretorikk som truer ytringsfriheten og den åpne og frie samfunnsdebatten.
Søknadsfrist: hele året.

Sparebankstiftelsens Oslofjordssatsing tildeles organisasjoner som jobber for å skape et triveligere miljø rundt Oslofjorden. Her trekkes eksempler som; rydding av strender, tilgjengeliggjøring av brygger, formidlingsprosjekter og turopplevelser frem.
Søknadsfrist: 1. september.

MyCall søker etter nye samarbeidspartnere for 2020 og oppfordrer organisasjoner som som driver med samfunnsansvar til å søke støtte. MyCalls samfunnsansvarsprosjekter har tidligere vært å tilby gratis svømmeskole for barn og aktivitetsdager for enslige og mindreårige asylsøkere, de samarbeider også med TV-aksjonen og Kronprinsparets Fond.
Kriteriene for å søke er enkle, dere må ha et klart og tydelig konsept, tydelig definerte mål, samt målgruppe(r). Søknaden burde være kort og konsis og inkludere hvorfor du/dere er relevante for MyCall.
Søknadsfrist: 8. september 2019.

Gjensidigestiftelsen gir støtte til lokale prosjekter som bidrar til et tryggere, sunnere og mer aktivt samfunn. Ved å svare på en meget praktisk og kjapp spørreundersøkelse kan du enkelt sjekke om din organisasjon kan søke om støtte til deres formål. 
Søknadsfrist 15. september. 

EkstraStiftelsen støtter de som jobber for frivillighet og helse og oppfordrer de som sitter på en god idé, men som mangler penger til å gjennomføre den, til å søke prosjektstøtte hos dem. Disse prosjektene kan omfatte blant annet forebyggende helsearbeid, rehabilitering, habilitering, omsorgsarbeid og folkehelsearbeid. For å søke om støtte til helse- eller forskningsprosjekter må du samarbeide med en av deres godkjente søkerorganisasjoner, men frykt ikke; denne listen er lang. 
Søknadsfrist: 15. September 2019. 

 

Sortert etter søknadsfrist: 

 

Dette er på ingen måte et sponset innlegg, vi ønsker bare å gjøre det lettere for andre som jobber for gjøre samfunnet bedre 🙂 


Pride 50 år: En historie verdt å kjempe for!

20. juni 2019

Gjesteinnlegg fra FRI (Foreningen for kjønns- og seksualitetsmangfold):

I 2019 er det 50 år siden starten på den moderne homokampen: Natt til 28. juni 1969 hadde folk sett seg lei av politiets trakassering av skeive og bestemte seg for å kjempe tilbake på utestedet Stonewall Inn i New York. Siden den gang har Pride blitt arrangert over hele verden.

Pride

I år feirer vi den skeive historien: kjærligheten, menneskene, kampene og seierne.

For å fortelle hele historien, om de små og de store øyeblikkene, trenger vi din hjelp. Har du et år og en historie fra ditt skeive liv du husker ekstra godt og vil dele? Send en e-post til historie@foreningenfri.no – alle historier behandles og publiseres anonymt. Legg gjerne ved bilder! Historiene vil bli delt på på Instagram-kontoen pride50aar.

50-års jubileet vil feires med brask og bram over hele verden. Alle Pride-festivaler i Norge i 2019, i regi av FRI, vil ha fokus på historie. Vi feirer Pride for å markere at vi er stolte av mangfoldet, hva vi gjør, hvordan vi ser ut, hvem vi elsker og hva vi synes er viktig. FRI arrangerer Pride-festivaler over hele landet.

FRIs Pridefestivaler 2019

21-24. februar: Vinterpride Lillehammer 2019
8.-12 mai: Bygdepride i Ørsta/Volda
01-08. juni: Regnbuedagene i Bergen
14-23. juni: Oslo Pride
21-25. august: Skeive Sørlandsdager
27.-31. august Harstad Pride
01-08. september: Stavanger på skeivå
06-15. september: Trondheim Pride
20-21. september: Telemark Pride
26.- 29. September: Barents Pride i Kirkenes
11-16. november: Tromsø Arctic Pride

Feiring av Pride i Norge

Stadig flere lokale Prider dukker opp i vårt langstrakte land! Det er urolig morsomt. Noen er store og varer i mange dager, mens andre er mindre og varer kanskje kun en formiddag. Mulighetene er mange. En Pride er uansett en fest! En anledning til å feire det vi er stolte av, det vi har oppnådd og en mulig plattform for å sette lys på de kampene vi fortsatt kjemper.

Ikke alle fylkeslag kan eller har mulighet til å arrangere Pride – det kan være en krevende oppgave. Når det er sagt er det også veldig gøy. Er det første gang dere tenker på å lage Pride, så ikke gap for stort. Sats på en markering en lørdag formiddag for eksempel. En parade, en konsert, en fest eller noe annet som kan samle folk og sette lys på en viktig sak. Deretter kan det bygges ut. Et tips er å snakke med andre FRI fylkeslag som har arrangert Pride før – der er det mange gode råd å høste. Ofte trenger man ikke finne opp hjulet på nytt.

Finn også gjerne andre lokale organisasjoner og lag dere kan samarbeide med. Få lokalpolitikerne med på laget og sørg for å være inkluderende og åpne.

Alle FRIs Pride-festivaler har et felles tema som danner utgangspunkt for årets festival. I 2017 var dette temaet «fryktløs kjærlighet» og ble synliggjort blant annet gjennom kampanjen Gå for meg, som oppfordret folk til å delta på Pride for alle de som enda ikke kan eller tør delta. I 2018 var det felles temaet for festivalene «familie». Mens vi i år feirer vår skeive historie.

Pride-festivaler i Europa

ILGA-Europe sin Pride Event Calendar gir deg oversikt over pride festivaler i hele Europa.

Motstand mot Pride

Også innenfor det skeive miljøet er det motstand mot Prider. Noen mener at Pride fokuserer for mye på seksuell orientering og mangler diskresjon, noe de mener er ødeleggende enten for offentlig moral eller for homosaken. De foreslår ofte å i stedet kjempe for bedre integrering i kulturen generelt. Andre avviser Pride på grunnlag av identitetspolitikken den fører, de mener at ens seksuelle orientering ikke bør være en essensiell personlig definerende karakteristikk. Noen mener de blir ekskludert og ignorert fordi miljøet generelt ofte er identifisert med liberale politiske konsepter de ikke er enige i. Det er også noen som stiller seg kritiske til kommersialiseringen av gay pride-arrangementer, og noen av dem har holdt motarrangementer de kaller ‘gay shame’ (homofil skam).


Gi bort-seminar – Merkevarebygging på LinkedIn

11. april 2019

Gi bort dagen inviterer til Gi bort-seminar om strategisk merkevarebygging på LinkedIn sammen med Christoffer Bertilsson, også kalt Mr. LinkedIn. Seminaret er åpent og gratis for frivillige organisasjoner, sosiale entreprenører og andre som viser omsorg.

Gi bort-seminar - merkevarebygging på linkedin

Bruker du LinkedIn på riktig måte?

Visste du at LinkedIn kan brukes som en veldig effektiv markedsføringskanal for din organisasjon? Her kan du komme i kontakt med de rette beslutningstakerne og knytte viktige kontakter. Likevel er det fortsatt få norske organisasjoner som utnytter mulighetene denne profesjonelle, sosiale medieplattformen tilbyr.

Under dette ettermiddagsseminaret skal Christoffer Bertilsson, en av Norges fremste LinkedIn-eksperter, hjelpe deg med konkrete strategier og taktikker som kommer til å løfte din LinkedIn-tilstedeværelse til neste nivå. Med riktig bruk av plattformen vil du kunne skape flere muligheter, bygge et sterkere nettverk og utvikle din organisasjon.

Klikk her for å delta kostnadsfritt på Gi bort-seminaret.

Innhold

I løpet av seminaret går vi gjennom det grunnleggende du trenger å kunne for å bruke LinkedIn på riktig måte, slik at det gir flere muligheter for deg og din organisasjon. Du kommer til å lære:

  • Hvordan du kan bruke LinkedIn for å utvikle ditt profesjonelle nettverk
  • Hva du faktisk må gjøre på LinkedIn for å gjøre deg interessant
  • En enkel metode for å knytte deg til kvalitetskontakter på LinkedIn
  • Rett måte for å legge ut oppdateringer på LinkedIn for å skape maksimalt engasjement
    5-stegs metodikken for din LinkedIn suksess og hvordan du bruker LinkedIn til å skape ny business

Om Christoffer Bertilsson

Christoffer Bertilsson er gründer og daglig leder i LinkedKurs og regnes som Norges fremste LinkedIn ekspert. Christoffer har hjulpet et hundretall profesjonelle med å mestre LinkedIn, både for karriereutvikling, nettverksutvikling og for å skape flere salgs- og forretningsmuligheter.

Christoffer har sin bakgrunn fra digital markedsføring og hjelper daglig bedrifter med å utnytte de digitale plattformer bedre, og bli mer relevante for sine kunder. I dag driver han selskapet LinkedKurs

Les mer om hvorfor Christoffer mener at 2019 er året du bør satse på LinkedIn

Om Gi bort dagen

Gi bort dagen er en profesjonell rådgiver som hjelper bedrifter med å ta aktivt samfunnsansvar. Vi har siden 2012 opparbeidet oss unik kompetanse på hvordan bedrifter kan få større effekt av sitt samfunnsansvar. Vår erfaring er at nøkkelen er å engasjere de ansatte i handling. Vi har et unikt samarbeid med frivillige organisasjoner, sosiale entreprenører og andre aktører som viser omsorg over hele landet.

Foto: Nan Palmero via Flickr


7 steg til aktivt samfunnsansvar

28. februar 2019

Siden skuddårsdagen 2012 har vi i Gi bort dagen arbeidet med å inspirere, løfte og tilrettelegge for at bedrifter kan ta aktivt samfunnsansvar. For oss er det viktig at givergleden skal oppleves på kroppen, slik at de ansatte i bedriften skal føle at de gjør noe godt.

Vi ønsker nå å dele av vår erfaring med hvordan din bedrift kan ta aktivt samfunnsansvar, og dette har vi oppsummert i syv steg.

  1. Det er viktig at bedriften SETTER SEG ET MÅL med hva man ønsker å oppnå. Eksempel på mål kan være at at dere ønsker å være en mer attraktiv arbeidsplass. Dere vil gjøre noe godt for en spesifikk målgruppe. Bli bedre kjent med nabolaget deres eller dere har behov for at ansatte skal samhandle bedre på tvers av avdelinger. Det er fullt mulig å oppnå flere av disse målene samtidig med deres samfunnsansvar.
  2. Nå er det viktig at deres RAMMER OG BEHOV KARTLEGGES. Ønsker dere å gi bort av deres tid, kompetanse eller ting? Hvor ønsker dere å bidra geografisk? Er det noen krav fra ledelsen eller konsernet som skal ivaretas? Her er det viktig at dere husker på å innhente innspill fra forskjellige avdelinger. Vi har også erfaring med å lage prosesser som involverer alle ansatte i bedriften.
  3. Neste steg i prosessen er å AVKLARE OMFANG. Hvor mye tid skal ansatte få bidra med? Antall timer per år? Antall dager per år? Alle ansatte? Antall deltakere per aktivitet osv.
  4. Så kommer vi til VALG AV AKTIVITETER. Finnes det allerede eksisterende behov i lokalsamfunnet som passer deres behov og rammer, og som dere kan melde dere på til eller skal vi sette opp en tilpasset aktivitet? For oss i Gi bort dagen er det viktig at alle aktiviteter vi arrangerer skal skape verdi for både giver og mottaker.
  5. Da har dagen kommet til GJENNOMFØRING AV AKTIVITETER. Vi kan hjelpe med tilrettelegging slik at dere på en enkel måte kan gjennomføre aktiviteten. Dette innebærer tydelig informasjon om blant annet hvilken organisasjon dere skal hjelpe, hva som skal gjøres og annen praktisk informasjon dere trenger for en god gjennomføring.
  6. Husk å KOMMUNISERE INTERNT slik at alle ansatte får oppleve stolthet rundt hva bedriften bidrar til. Dette er ofte et punkt som blir undervurdert. En lur huskeregel er å kommunisere både før aktiviteten, når den er gjennomført og gjerne en gang til i forbindelse med for eksempel feiringer og kick-offs!
  7. Så oppfordrer vi alle våre givere til å DELE OPPLEVELSEN AV GIVERGLEDE også eksternt. I boken «Hjelp» av Øyvind Kvalnes, kan vi lese at forskning viser at hjelpsomhet smitter! Dette gjør at hjelpere, slik som dere, har god grunn til å overvinne janteloven og motviljen mot å fortelle om hva deres bedrift gjør for å glede og hjelpe andre. Ved å dele deres erfaringer, kan dere inspirere og få andre til å gi! Sørg for at man på nettsiden deres kan lese om hvordan dere tar samfunnsansvar, og husk å linke opp til alle organisasjonene dere støtter!

Trenger du hjelp med aktivt samfunnsansvar

Hvis du ønsker en uforpliktende samtale om hvordan vi i Gi bort dagen kan bistå din bedrift med å ta aktivt samfunnsanvar, ta kontakt med vår daglig leder Maria Peltokangas på telefon 41679222 eller e-post maria@gibortdagen.no

Inspirasjon til samfunnsansvar

Hvis du ønsker å lese mer om noen av aktiviteter som vi har arrangert gjennom de siste syv årene, sjekk ut Historier på vår nettside

 


#GivingTuesday er en dag for å gi – hvordan kan din bedrift delta

15. november 2018

Tirsdag 27. november 2018 er det #GivingTuesday. Da samles bedrifter, offentlig sektor og frivillige organisasjoner over hele verden for å oppmuntre til å gi og vise engasjement for hverandre. Nå ønsker vi å utfordre alle bedrifter i Norge til å bli med på dette, og her får du noen tips til hvordan din bedrift kan bli med på #GivingTuesday.

Giving Tuesday - Hvordan kan bedrifter delta

Her kommer 7 tips til hvordan din bedrift kan bli med på #GivingTuesday

1. Gi bort dine ansattes tid

Still opp på matservering, inviter dere selv på en gåtur eller kaffekos på et eldresenter, ta julevasken for noen som ikke kan gjøre det selv.

2. Gi bort bedriftens kompetanse

Inviter en organisasjon på besøk og sett av dagen til å hjelpe dem med de utfordringene de måtte ha. Her kan dere gjøre som Telia Norge som brukte sosiale medier til å gi bort en hel avdeling.

3. Gi bort ting

Kanskje har dere noen produkter som snart går ut på dato? En gammel kolleksjon, brukt PC-utstyr e.l som andre kan ha glede av.

4. Start en innsamling til Fretex

Vinteren er på vei, så hvorfor ikke oppfordre de ansatte til å donere gamle jakker, luer, votter, skjerf og andre varme plagg til en god sak? De klærne du ikke lenger bruker kan være til stor nytte for andre.

5. Støtt en god sak med en pengegave:

Her kan dere for eksempel engasjere deres ansatte og spørre dem om hvilken organisasjon de ønsker å støtte. Ta med deres innspill og gi en donasjon til en god sak den dagen.

6. Gi bort deres sosiale mediekanaler

Gi kontrollen til en organisasjon eller sak som dere støtter den dagen, og la deres kunder få vite at dere tar samfunnsansvar.

7. Feire det gode arbeidet dere allerede gjør

Sørg for at man på nettsiden deres kan lese om hvordan dere tar samfunnsansvar, og husk å linke opp til alle organisasjonene dere støtter! I boken «Hjelp» av Øyvind Kvalnes, kan vi lese at forskning viser at hjelpsomhet smitter! Dette gjør at hjelpere, slik som dere, har god grunn til å overvinne janteloven og motviljen mot å fortelle om hva deres bedrift gjør for å glede og hjelpe andre. Ved å dele deres erfaringer, kan dere inspirere og få andre til å gi!

Giving Tuesday

Hva vi kan hjelpe dere med

Hvis du ikke finner ut av hvem dere kan hjelpe på egenhånd, ta kontakt med oss i Gi bort dagen via e-post charlotte@gibortdagen.no, så hjelper vi dere med å finne gode aktiviteter!

Fortell oss gjerne om hva dere skal gjøre på Giving Tuesday, slik at vi kan heie på dere og dele gode initiativer. Husk også å bruke hashtaggene #givingtuesday #givingtuesdaynorge

Les mer om hvorfor hjelpsomhet smitter. 

Om Giving Tuesday Norge

På initiativ av Norges Innsamlingsråd, Nordic Screens og Puzzel ble Giving Tuesday igangsatt i Norge for første gang i 2017. Norges Innsamlingsråd er en bransjeorganisasjon i ideell sektor som iverksetter felles aktiviteter for sine medlemmer og fungerer i dag som nasjonal koordinator for Giving Tuesday. Les mer om Giving Tuesday Norge.


#GivingTuesday – en unik mulighet for din organisasjon

12. november 2018

Tirsdag 27. november 2018 er det #GivingTuesday, en internasjonal dag for å gi. Da samles frivillige organisasjoner, offentlige aktører og bedrifter sammen med millioner av mennesker over hele verden for å oppmuntre til å gi og vise engasjement for hverandre. Nå ønsker vi at så mange organisasjoner som mulig skal bli med på dette og her får du åtte konkrete tips på hvordan dere kan delta!

Giving Tuesday

1. Fortell hvordan man kan støtte dere

Mange lurer på hvordan de kan delta på Giving Tuesday – få dem til å støtte din organisasjon gjennom donasjoner, stille opp som frivillige, bli faste givere eller noe annet dere ønsker å løfte frem.

2. Synliggjør organisasjonen i sosiale medier

Bruk hashtaggen #givingtuesday og #givingtuesdaynorge, og sørg for at deres følgere og andre som støtter kampanjen får vite om deres organisasjon. Vær med og skap oppmerksomhet!

3. Lansering av julekampanje

Desember er like rundt hjørnet, så hvorfor ikke bruke Giving Tuesday til å lansere årets julekampanje? Sett fokus på deres gode sak og oppfordre andre til å følge med på det som kommer i desember, og ikke minst bidra.

4. Fortell om det gode dere gjør

Dette er en dag for å feire alt det flotte din organisasjon gjør for andre. Fortell om det, og gi andre et lite innblikk i hvordan dere jobber. Bruk gjerne dagen til å oppfordre andre til å bidra, forskning viser at hjelpsomhet smitter.

5. Spør en bedrift om støtte

Bruk dagen til å spørre om hjelp fra en lokal bedrift. De kan bidra med kunnskap og kompetanse, tid eller en donasjon. De kan fortelle sine kunder om organisasjonens arbeid eller invitere deg til å fortelle om hva dere jobber med.

6. Si takk

Sett pris på innsatsen og gi en takk til ansatte, frivillige, samarbeidspartnere, følgere og de som heier på dere gjennom året.

7. Inviter til åpent hus

Du kan åpne dørene og invitere inn alle de som er interessert i hva dere gjør, og bruk anledningen til å fortelle om hva dere jobber med nå. Dette kan du også gjøre virtuelt ved å holde et webinar, spørsmålsrunde eller i form av en direktesending i sosiale medier.

8. Engasjer flere frivillige

Oppfordre flere til å bli frivillige hos dere. Fortell om fordelene ved å engasjere seg og gjøre noe for andre. Sørg for at alle deres ledige oppdrag ligger ute på frivillig.no

Giving Tuesday

Hva vi kan hjelpe dere med

Hvis du ikke finner ut av hvordan dere kan delta på Giving Tuesday, ta kontakt med oss i Gi bort dagen via e-post charlotte@gibortdagen.no så hjelper vi dere med å finne gode aktiviteter!

Fortell oss gjerne om hva dere skal gjøre på Giving Tuesday, slik at vi kan heie på dere og dele gode initiativer. Husk også å bruke hashtaggene #givingtuesday #givingtuesdaynorge

Om Giving Tuesday Norge

På initiativ av Norges Innsamlingsråd, Nordic Screens og Puzzel ble Giving Tuesday igangsatt i Norge for første gang i 2017. Norges Innsamlingsråd er en bransjeorganisasjon i ideell sektor som iverksetter felles aktiviteter for sine medlemmer og fungerer i dag som nasjonal koordinator for Giving Tuesday. Les mer om Giving Tuesday her. 


Aktivt samfunnsansvar starter med et enkelt initiativ

31. oktober 2018

Vi har nylig lagt bak oss noen uker der privatpersoner og næringsliv har blitt både utfordret og oppfordret til å bidra til å redusere ensomhet gjennom Kirkens Bymisjon gjennom årets TV-aksjon og flere organisasjoner har satt fokus på jenters rettigheter gjennom å låne bort sjefsstolen til jenter via #girlstakeover på FNs jentedag, i regi av Plan Norge.

Jeg har også sett at flere frivillige, legger i disse dager ned både tid og penger, for å støtte det lokale initiativet Gjengen i ryggen. Ryggen tilhører Marit Heldal som engasjerer hele seg i å legge til rette for organisert trygghet og lek for flyktningebarn gjennom å starte opp barnehage på øya Lesvos i Hellas. Marit er høgskolelektor for barnehagelærerutdanningen ved Dronning Mauds Minne, hun hjelper til med både sin tid og kompetanse.

Det er mange av oss som finner stor tilfredsstillelse i å hjelpe når vi blir, av ulike grunner, trigget til å ta ansvar for det samfunnet vi er en del av. Det gir gode ringvirkninger.

Så la meg komme med en hypotese. Dersom samtlige aktører i privat næringsliv i Norge tok kontinuerlig aktivt samfunnsansvar, ville vi hatt et betydelig varmere samfunn.

Gjennom å ha arbeidet aktivt med å trigge, løfte og stimulere til aktivt samfunnsansvar siden vi startet Gi bort dagen i 2012, har jeg gjort meg mange erfaringer jeg nå vil omsette til oppfordringer. Oppfordringer jeg vil skal utfordre og inspirere næringslivet.

Det er flott å engasjere seg i TV-aksjonen og i tilsvarende kampanjer. Men vi trenger et næringsliv som forplikter seg til å bidra kontinuerlig gjennom konkrete handlingsbaserte tiltak som gjør en forskjell. Her mener jeg ikke pengegaver – men initiativ som skaper møter mellom mennesker.

Det konkrete tiltaket bør ligge tett opp mot organisasjonens virksomhetsområde eller verdier. Det kan være å gi bort tjenester, produkter eller tid, til mottakere som har det konkrete behovet.
En dedikert person i ledelsen må ta initiativ til å ville kartlegge både hva bedriften kan bidra med og hvem som skal motta, samt sette det i system og fortelle hvorfor det er viktig å ta samfunnsansvar. Ekstra dyktige bedrifter få til gode aktiverer som bidrar til å løfte samhold og tverrfaglig samarbeid i bedriften. Gjennomføre tiltakene, kommunisere internt og eksternt og dele opplevelser og erfaringer med hverandre. Ta dere tid til å finne ut hva det gjør med dere.

Hva kan de konkrete tiltakene være? La deg inspirere av Marit Heldal (som nevnt over) som hjelper andre med sin kompetanse. La meg ramse opp: opplæring i IT-verktøy for eldre, bidra som leksehjelp, ta mennesker med nedsatt funksjonsevne i arbeid, gi bort lisenser eller tjenester dere har til frivillige organisasjoner som ikke har muligheten til å kjøpe det, finn noen som kan gjøre nytte av restemat etter møter, bygg en lekestue, mal en vegg, engasjer dere i en frivillig organisasjon. Behovene er store, mulighetene er mange og det koster så lite, men betyr så mye.

Å ta aktivt samfunnsansvar har mange gode ringvirkninger for en bedrift.

  • Det gir mening, bidrar til stolte mennesker og sterkere kultur
  • Det tiltrekker mennesker som er opptatt av noe mer enn seg selv og gjør det lettere å rekruttere.
  • Det gir et godt omdømme som kan gi bedre resultater

Er du leder, mellomleder eller engasjert ansatt, meld inn punktet «aktivt samfunnsansvar» på agendaen på neste ukes ledermøte.

Det starter med et enkelt initiativ.

Marianne Danielsen, daglig leder i Engasjert Byrå og styreleder i Gi bort dagen.

Denne artikkelen ble først publisert i Adresseavisen fredag 26.oktober, 2018.

Ønsker du inspirasjon på hvordan andre bedrifter tar aktivt samfunnsansvar, sjekk ut våre historier. 


Frisørbransjen starter “Hår med mening”

9. oktober 2018

Torsdag 18. oktober oppfordres alle frisørsalonger i Norge til å donere et beløp fra dagens omsetning til TV-aksjonen NRK.  I år går TV-aksjonen til Kirkens Bymisjons arbeid for å skape et varmere og mer inkluderende samfunn. #mindrealenesammen

Initiativet til “Hår med mening” kommer fra Oslo og Omegn Frisør- og Velværelaug og ble utformet i et medlemsmøte hos dem 27. september hvor vi var tilstede sammen med TV-aksjonen NRK.

Frisørbransjen har en lang tradisjon med å ta aktivt samfunnsansvar og støtter forskjellige prosjekter og organisasjoner gjennom hele året. Nå ønsker de å stå sammen om en felles kampanje – “Hår med mening” og håper at mange frisørbedrifter over hele landet har lyst til å bli med på dette initiativet.

I samarbeid med Spleis.no har vi hjulpet til med å sette opp en spleis for “Hår med mening” som viser hvor mye frisørbransjen samler inn til årets TV-aksjon. Det er her du skal melde på din frisørbedrift, og her kan du også finne en oversikt over frisørbedrifter som deltar.  I tillegg har vi bistått styret i bransjeforeningen med utformingen av innsamlingen. Inspirasjon til denne kampanjen har vi fått fra restaurantaksjonen “Mat med mening” som også arrangeres til inntekt for TV-aksjonen.

Hvis du har spørsmål om initiativet, ta kontakt med Berit Olimb i Olimb & Co, e-post berit@olimb.net eller Maria Peltokangas i Gi bort dagen, e-post maria@gibortdagen.no eller tel. 41679222

Alle vi i Gi bort dagen ønsker frisørbransjen masse lykke til med innsamlingen og håper at det er mange som velger å stelle håret med mening på torsdag 18. oktober.

Engasjerte deltakere på medlemsmøte i OFVL fra På Håret, Olimb & Co, Adam og Eva, Shortcut, Hairport Frisør og Svaem Frisørene.


Engasjer din bedrift og dine ansatte i TV-aksjonen

3. oktober 2018

TV-aksjonen er en lang, nasjonal tradisjon og verdens største dugnad der «hele Norge» deltar. Næringslivet mobiliserer også som aldri før og hvert år bidrar flere tusen bedrifter på ulike måter, enten med penger, bøssebærere eller gjennom å dele informasjon om kampanjen. I år går TV-aksjonen til Kirkens Bymisjons arbeid for å skape et varmere og mer inkluderende samfunn. #mindrealenesammen

I Gi bort dagen jobber vi  for at bedrifter skal ta aktivt samfunnsansvar. Vi vil at bedrifter  skal involvere sine ansatte og la dem få føle givergleden på kroppen. For oss er det naturlig å oppfordre de bedriftene som har deltatt på Gi bort dagen til å bli med på TV-aksjonen.

Hva kan din bedrift gjøre?

Her kommer noen forslag til hvordan bedrifter kan aktivisere sine ansatte i TV-aksjonen. Ta gjerne kontakt med oss hvis du ønsker å diskutere ideér eller vil ha hjelp til å komme i gang.

Forslag 1: Gi bort 2 timer av arbeidsdagen og delta på en næringslivsdugnad

I Norge vil det i år arrangeres over 100 næringslivsdugnader. Her samles lokale næringslivsaktører i et par timer hvor de ringer rundt til sine  nettverk for å samle inn penger til årets TV-aksjon. Dette er en god mulighet for bedriften til å vise fram sitt samfunnsengasjement, men det er også en arena for å møte andre aktører i lokalsamfunnet. Engasjementet og nettverket til din bedrift er utrolig verdifullt for TV-aksjonen!

Ta kontakt med din lokale fylkesaksjonsleder for å finne ut hvordan næringslivsdugnader organiseres i ditt fylke.

Forslag 2: Få dine ansatte ut på årets viktigste søndagstur – verv dem som bøssebærere

Hvert år trengs det 100.000 bøssebærere for å få besøkt alle husstander i Norge. Oppfordre dine ansatte til å gå med bøsse på aksjonsdagen, søndag 21. oktober,  i sitt lokalmiljø. Hvis dere ønsker å motivere de ansatte litt ekstra kan dere for eksempel gi dem som stiller som bøssebærere en ekstra fridag og/eller donere en sum per ansatt som stiller som bøssebærere til TV-aksjonen. Her kan dere melde dere på som bøssebærere.

Forslag 3: Start en innsamlingsaksjon i din bedrift

Innsamlingsaktiviteter kan brukes til å styrke lagånden og fellesskapsfølelsen i bedriften. Det er samlende å gjøre noe annerledes som kollegaer. Her finnes det mange muligheter. Dere kan for eksempel støtte lokale lotterier og initiativ for TV-aksjonen med gevinster (barnehager, skoler, sanitetsforeninger). En annen måte kan være at dere arrangere et seminar for kunder hvor overskuddet går til TV-aksjonen.

Hvis du driver en butikk, kan dere la hele eller deler av omsetningen eller overskuddet fra en dag, en uke eller et bestemt produkt gå til TV-aksjonen.

Forslag 4: Spre informasjon om TV-aksjonen

Bedrifter kan også engasjere seg i TV-aksjonen ved å spre informasjon til sine ansatte, partnere og andre i sitt nettverk. TV-aksjonen trenger hjelp til å spre informasjon om årets sak, og hvordan alle kan bidra. Her er noen forslag til hvordan din bedrift kan være med å spre informasjon:

  • Annonser om «Bli bøssebærer» på bedriftens nettsider og i sosiale medier.
  • Send e-post eller nyhetsbrev til ansatte og partnere med informasjon om at  bedriften støtter TV-aksjonen
  • Vis kampanjefilmen og/eller fakta om årets Tv-aksjon på skjermer internt

Her finner dere mye god informasjon dere kan bruke.

Ta gjerne kontakt med oss hvis du ønsker å diskutere ideér eller vil ha hjelp til å komme i gang. Vi ønsker alle lykke til med årets TV-aksjon og håper at vi sammen skal få til et varmere og mer inkluderende samfunn.


Gi bort-seminar; Mailchimp + GDPR = SANT

Nyhet 8. juni 2018

Velkommen til workshop med HCL Nordic hvor du vil få mulighet til å sette opp GDPR-løsning for din organisasjons MailChimp-konto. Det handler kort fortalt om å sørge for å innhente samtykke hos deres mottakere, samt ta vare på dataene på en korrekt måte. Workshopen er åpen og gratis for frivillige organisasjoner, sosiale entreprenører og andre som viser omsorg. 

MailChimp har utarbeidet en løsning som ivaretar det nye lovverket for GDPR i din MailChimp-konto. HCL Nordic lærer deg hvordan du setter opp og tar i bruk løsningen, slik at din bedrift holder seg innenfor lovverket. Nå får du mulighet til å få eksperthjelp fra HCL Nordic gjennom denne workshopen.

Klikk her for å delta kostnadsfritt på Gi bort-seminaret: Mailchimp + GDPR = SANT

Workshopen finner sted på tirsdag 19. juni kl. 09.30-12.00 på SoCentral, 5. etasje, Øvre Slottsgate 3, Oslo

Etter workshopen vil du ha;

  • Aktivert løsningen i din MailChimp-konto
  • Opprettet segmenter basert på de svaralternativene du gir mottakerne dine
  • Lagt til rette for utsendelsen i korrekt format
  • Satt opp påmeldingsskjema for nye abonnenter


For å kunne delta på workshopen, bør du:

  • Ha en MailChimpkonto, med minimum 1 liste.
  • Ha manager-tilgang til MailChimp-kontoen
  • Kjenne til grunnleggende funksjoner i MailChimp-kontoen, som feks. hvordan mansetter opp/sender ut kampanjer.


Ta med til workshopen:

  • Laptop + lader
  • Firmalogo (jpeg eller png format)
  • Fargkoder til bruk i malen, evt kjennskap til ønsket font som skal brukes.
  • Link til firmaets personvernprinsipper.

Klikk her for å delta kostnadsfritt på Gi bort-seminaret: Mailchimp + GDPR = SANT

Om HCL Nordic
HCL Nordic har siden de ble partner til MailChimp i 2014 hjulpet over 150 norske selskaper med å øke sin kompetanse på MailChimp. Utover å holde kurs, hjelper vi også våre kunder med å utvikle templates for utsendelse av nyhetsbrev, oppsett av RSS kampanjer og mye, mye mer. MailChimp er mye mer enn bare nyhetsbrev og vi kan hjelpe deg med å innfri dets potensiale.

HCL Nordic leverer også tjenester innenfor digital markedsføring og digitale løsninger. Vi utvikler nettbutikker/nettsider, leverer tjenester innenfor AdWords og SEO og mye mer.

Om Gi bort dagen

Gi bort dagen er en profesjonell rådgiver som hjelper bedrifter med å ta aktivt samfunnsansvar. Vi har siden 2012 opparbeidet oss unik kompetanse på hvordan bedrifter kan få større effekt av sitt samfunnsansvar. Vår erfaring er at nøkkelen er å engasjere de ansatte i handling. Vi har et unikt samarbeid med frivillige organisasjoner, sosiale entreprenører og andre aktører som viser omsorg over hele landet.


Gi bort-seminar; Bedre presentasjoner på 1-2-3

Nyhet 28. mai 2018

Visste du at prosjektmedarbeidere, avdelingsledere, markedsførere og andre i din organisasjon som holder gode presentasjoner får bedre resultater? Nå har du mulighet for å bli med på et gratis seminar med forfatteren og eksperten Edgar Valdmanis tirsdag 5. juni 2018 mellom kl. 08.30-10.00 i regi av Gi bort dagen for å lære deg mer om hvordan du skal få til bedre presentasjoner.

Seminaret er åpent og gratis for frivillige organisasjoner, sosiale entreprenører og andre som viser omsorg. Dette blir et «How to …»-seminar med en praktisk tilnærming, hvor du ledes gjennom alle trinn som inngår i en presentasjon. Både de trinn som finner sted før og det som skjer under selve presentasjonen. Dette seminaret passer for deg tenker at du har rom for forbedring. I hvert fall av og til. Det avhenger ikke av hvor ofte du holder presentasjoner, om det er lenge siden første gang eller ei, eller om du anser deg som rimelig erfaren eller ei. Bli med på seminaret og få med deg enkle tips slik at du kan fremføre et budskap så det sitter.

Klikk her for å delta på Gi bort-seminaret: Bedre presentasjoner på 1-2-3

Seminaret finner sted på tirsdag 5. juni kl. 08.30-10.00 på Aktivitetshuset K1, Kolstadgata 1 på Tøyen. Seminaret et gratis, men krever påmelding. 

Om Edgar Valdmanis

Edgar Valdmanis (MBA) har holdt presentasjoner og stått på scenen siden skoledagene. Han har mer enn 30 års erfaring fra salg og markedsføring, og vet at budskapets kraft kommer av både innhold og fremførelse. Han søker stadig ny læring, samtidig som han villig deler sin kunnskap og kompetanse med andre. I tillegg til å være på podiet jevnlig har han også deltatt i debatter på NRK P1 og P2 og TV2 Nyhetskanalen. I perioden 2006–2008 var han President i Meeting Professionals International (MPI) Norway Chapter. MPI er verdens største forening for møteplanleggere, og Valdmanis hadde fokus på å dele erfaring om nye møtekonsepter som Pecha Kucha, Open Space o.a.


Om Gi bort dagen

Gi bort dagen er en profesjonell rådgiver som hjelper bedrifter med å ta aktivt samfunnsansvar. Vi har siden 2012 opparbeidet oss unik kompetanse på hvordan bedrifter kan få større effekt av sitt samfunnsansvar. Vår erfaring er at nøkkelen er å engasjere de ansatte i handling. Vi har et unikt samarbeid med frivillige organisasjoner, sosiale entreprenører og andre aktører som viser omsorg over hele landet.


– Bedrifter bør ta samfunnsansvar

15. mars 2018

Kursleder og partner i Webgruppen Nina Furu mener alle bør være seg bevisst på hvordan de bruker ressursene de har. Foto: Tone Gullaksen/Gi bort dagen

Hele organisasjonen får et løft, dersom man bruker ressurser på å gi noe tilbake til samfunnet, mener partner og kursholder i Webgruppen Nina Furu.

–  Som bedrift har man mulighet til å bidra i samfunnet på mange positive måter. Dersom man kanaliserer penger inn i positive aktiviteter, så tror jeg det løfter organisasjonen, en selv og de man gir til, sier hun.

Kursleder og partner i Webgruppen Nina Furu holder kurs i markedsføring på Facebook. Foto: Tone Gullaksen/Gi bort dagen

Webgruppen har gitt bort kurs til frivillige organisasjoner og sosiale entreprenører gjennom Gi bort dagen siden 2015.  Onsdag denne uken holdt Nina Furu og Webgruppen nok et kurs i Trondheim, og denne gangen var det Gatemagasinet Sorgenfri, som fikk gleden av litt faglig påfyll gjennom kurset «Markedsføring på Facebook».

–  Det å gi bort kursplasser er for oss en måte å bidra på, og en måte som er lett å administrere.

Samfunnsengasjerte

Og Webgruppen gjør mer enn å gi bort kursplasser.

–  Vi gir blant annet all mat som er til overs etter kurs til Kirkens Bymisjon. Vi kjøper alltid for mye mat, og maten vi kjøper er god og sunn. En kollega av meg tar turen bort etter ferdig kursdag, og hun forteller at det gir en god følelse.

Nina Furu har siden 1996 jobbet med webkommunikasjon, og har vært redaktør for en rekke nettmagasiner og portaler. Hun har også skrevet en rekke fagbøker, og holder kurs både innen- og utenlands.

Gjøre verden bedre

Nina Furu forteller at hun er veldig opptatt av hvordan vi fordeler og bruker de ressursene vi har.

– Jeg leser en veldig bra bok som handler om hvordan mennesker føler at ingenting er bra nok. Vi skal alltid ha noe mer eller noe som er bedre. Vi tømmer planeten for ressurser, men det er viktig å tenke på at det er mye som er bærekraftig, dersom du ikke har holdningen om at du må ha mer og mer, forteller Furu engasjert.

Her kan du høre om hvordan Nina Furu tar samfunnsansvar:

 

Bevissthet

Hun tror vi kan spre den positive holdningen til ressurser ved å være mer bevisste.

–  Vær bevisst på hvordan du delegerer de ressursene du har til rådighet. Det er det samme om det er dine egne penger eller pengene til bedriften din.

Og hun har flere eksempler.

–  Jeg kan velge hvor jeg vil handle varer- i en liten butikk eller en stor dagligvarekjede. Jeg kan velge å støtte bønder som jeg vet har bedre dyrevelferd, eller jeg kan velge å kjøpe mel hos en møller i stedet for å handle melet på Rema.

Det er disse bevisste valgene som gjør verden til et bedre sted, og som er en grunn til at hun tar samfunnsansvar og deler kunnskap.

–  Uansett om vi har mye eller lite ressurser, så kan vi selv velge hvordan vi bruker de ressursene vi har. Dersom vi er flinke til det, så blir verden til et bedre sted, sier Furu.

Giverglede

Hun blir selv glad av å gi.

– Det betyr veldig mye for meg å kunne hjelpe noen som trenger det. Penger man bruker til det beste for fellesskapet har man glede av mange ganger. Money flows like water. Du kan bruke penger på å dyrke planter, eller du kan bygge deg en dam og ikke dele med noen, sier Nina Furu.

 

 


Hjelp smitter – fortell om det gode du gjør!

Nyhet 28. desember 2017

Gjesteblogg av Øyvind Kvalnes, førsteamanuensis ved Handelshøyskolen BI

For et par år siden ga jeg ut boka Hjelp: Hvordan kan vi gjøre en forskjell for andre? Den bygger på samtaler med folk som har erfaringer med å hjelpe eller få hjelp. Det jeg oppdaget underveis var at hjelpere gjerne var svært forsiktige med å dele historiene sine om hvordan de har stilt opp for folk i krise. De ønsket ikke oppmerksomhet om sin egen innsats. Det er forståelig. Hjelp er noe vi gjør for at andre skal få det bedre. Derfor kan det kjennes ubehagelig å få søkelyset på seg selv som hjelper. Vi vil nødig oppfattes som skrytete eller selvopptatte.

Et eksempel jeg har sett på er Utsira. Utsira har i mange år vært blant kommunene i Norge hvor folk gir mest penger pr. innbygger til humanitære aksjoner. Til Haugesunds Avis forklarer sirabu Lodvar Mathiassen hvorfor det er slik: «Vi er vokst opp med å gi. Det ligger i folkesjela her. Vi skal gi så det svir.»

At folk fra Utsira og enkelte andre kommuner alltid er ekstra gavmilde, er et eksempel på at hjelp er smittsomt. Folk som enten får hjelp selv, eller er vitner til at andre hjelper og får hjelp, blir gjerne inspirert til å hjelpe selv. De får en opplevelse av at det går an. Det der kan jeg også gjøre. Fantasien får hjelp til å oppdage hvordan vi kan støtte mennesker som trenger det.

Både eksempler som det fra Utsira og forskning viser at hjelp er smittsomt. Dette gjør at hjelpere har god grunn til å overvinne blygselen og motviljen til å fortelle. Ved å dele sine erfaringer, kan de aktivisere andre. En av dem jeg snakket med under arbeidet med boken var Lindis Hurum fra Leger Uten Grenser. Hun var en av dem som jeg opplevde var forsiktige med å sette søkelys på sin egen innsats. Etter samtalene våre ble hun inspirert til å dele, og skrev boka Det finnes ingen andre – det er bare oss, om erfaringene sine med å redde båtflyktninger i Middelhavet, og andre dramatiske feltoppdrag. Trolig er det en bok som har bidratt til å spre forståelsen for at det nytter å hjelpe, og at hver enkelt har et ansvar for å komme seg opp av stolen og prøve å gjøre en forskjell. Vi kommer ingen vei med hjelpsomheten uten å ha synlige eksempler på hvordan det går an å gjøre en forskjell for andre.

Biologen David Sloan Wilson har over flere år hatt en forskningsprosjekt i byen Williamsburg i USA, hvor han selv bor. Der har han sammen med andre forskere forsøkt å kartlegge hjelpsomheten i befolkningen. Til sin overraskelse fant de ut at det var store lokale forskjeller. I noen nabolag var det vanlig å stille opp for hverandre, i andre måtte folk klare seg selv. Hva var forklaringen? I hovedsak ser det ut til å ha lite å gjøre med indre kvaliteter hos borgerne. Det handlet mer om hva som er etablert praksis. Flytter du inn i et strøk hvor det er normalt å hjelpe, så blir du fort en sånn person selv. Havner du derimot i et område hvor hjelpsomhet er sjeldent, så innretter du deg deretter og blir passiv selv.

Jeg tror vi trenger å bli flinkere til å feire og markere hjelpsom adferd. Det finnes en blygsel på dette området som hindrer smitte. Når vi holder tett om hjelp kan det også bidra til å legitimere en passiv innstilling. Ingen andre her stiller opp, så hvorfor skal jeg gjøre det? Da er det bedre å løfte fram de som hjelper, og bidra til en stolthet rundt det å gjøre en innsats for andre. Da normaliserer vi den hjelpsomme adferden, og senker terskelen for at andre også engasjerer seg.


Gi bort-seminar; GDPR for markedsførere

Nyhet 20. desember 2017

Den nye personvernlovgivningen (General Data Protection Regulation, GDPR) som trer i kraft 25. mai 2018 kommer til å påvirke oss som driver med markedsføring ganske dramatisk. Nå har du mulighet for å bli med på et halvdagskurs torsdag 18. januar 2018 mellom kl. 09-12 i regi av Gi bort dagen og Webgruppen for å lære deg mer om hva dette betyr for din organisasjon.

Kurset er åpent og gratis for frivillige organisasjoner og sosiale entreprenører, og fokuserer på de aspektene av GDPR som vedrører markedsførere. Både epostmarkedsføring, SMS-markedsføring, CRM, remarketing/retargeting, programmatisk annonsering og mer blir påvirket av de nye lovendringene.

På kurset vil vi blant annet gjennomgå følgende temaer:

Hva dekker den nye loven?

  • Hvem er pålagt å følge den nye loven?
  • Databehandleravtaler og partnere du trenger slike avtaler med
  • Hvilke markedsføringsverktøy blir påvirket?

Epost- og SMS-markedsføring etter GDPR

  • Hva kreves av våre epost- og SMS-verktøy?
  • Hvor og hvordan kan du lagre data?
  • Hvordan kan vi få til å beholde eksisterende epost- og SMS-lister?

Personvern og sosiale medier

  • Rammer for remarketing til og fra Facebook
  • Hvordan påvirker GDPR vår bruk av andre sosiale medier?
  • Hva kan vi lovlig spore og kartlegge?

Du kan også lese de offisielle tekstene om den nye loven her.

Klikk her for å delta på Gi bort-seminaret: GDPR for markedsførere

Kurset holdes 18. januar 2018 kl 09.00 – 12.00 hos Webgruppen i Strandgaten 19, rett ved Oslo Sentralstasjon. Kurset er gratis for Gi bort dagens mottagerorganisasjoner.

NB! Vi har begrenset antall plasser og det er derfor ikke anledning til å melde på mer enn 2 deltagere per firma/organisasjon.


Om Nina Furu

Nina er en veteran innen norsk webkommunikasjon, Hun har vært nettredaktør for en rekke nettmagasiner og portaler, og startet Nettredaktørskolen i 2003. Hun rådgir flere av landets største nettsteder, sitter i forskjellige nasjonale fagfora, og har skrevet flere av de fagbøkene som brukes i utdannelser innen webkommunikasjon og sosiale medier på norske høyskoler. Til daglig er hun partner i Webgruppen og holder kurs og foredrag i inn- og utland.

Om Webgruppen

Webgruppen er en tenketank og en kursarrangør. Vi prøver å høste erfaringer og å tenke smarte tanker omkring web og nettbaserte digitale kanaler, for så å formidle disse tankene gjennom bøker, rapporter, rådgivning, kurs og foredrag.

Om Gi bort dagen

Gi bort dagen er en nasjonal drivkraft for frivillighet og giverglede. Vi gjør det mulig for bedrifter å ta samfunnsansvar ved å sette dette i system. Som bindeledd mellom givere (bedrifter) og mottakere (frivillige organisasjoner og sosiale entreprenører) fasiliterer Gi bort dagen handlingsbasert samfunnsansvar i form av tid, kompetanse eller ting til noen som trenger det. Sammen tar vi ansvar for vårt lokalsamfunn og gjør verden til et bedre sted.