GI BORT DAGEN HISTORIER:

Hårklipp med mening hos Olimb & Co

Sommeren 2019 har Olimb og Co gitt bort nærmere 50 hårklipp i samarbeid med Gi bort dagen og MARTE nettverkssenter hos Røde Kors.

 

I knappe 3 sommeruker har lærlingene ved begge Olimb & Co salongene i Oslo, på Munch Brygge og i Prinsensgate, gitt bort gratis klipp til noen som trenger det. Det har for det meste vært mødre og barn, men også noen fedre.

Gratis hårklipp

– Det har vært veldig gøy og spennende, folk har vært veldig glade og takknemlige. Det kom også noen som aldri hadde vært i en frisørsalong før, sier Sandra Hackemesser Aas.

Hun startet karrieren i Olimb & Co som ryddehjelp, og fant fort ut at det var frisør hun ville bli.

– Jeg så hvor inspirerende og gøy det var å jobbe med hår, forteller hun.

I dag har hun vært lærling i litt over tre år, og jobber nå i Olimb & Cos nyåpnede salong på Munch Brygge. Både i år og i fjor har hun vært med på å gi gratis hårklipp til noen som trenger det.

Gründer og salongeier Berit Olimb forteller at det har gått veldig fint i begge salongene, og at det har vært en god opplevelse for alle involverte.

– Det kom litt brått på i år, med nyåpnet salong og alt, men hvis man vil så får man det til, smiler hun.

Olimb har jobbet som frisør hele sitt voksne liv og startet sin første salong i 1982. Siden har hun åpnet en rekke frisørsalonger og er i dag eier av kjeden Olimb & Co.

Gründer og salongeier Berit Olimb sammen med læring Sandra Hackemesser Aas i salongen på Munch Brygge.

Lærling Sandra Hackemesser Aas og Berit Olimb i salongen på Munch Brygge i Oslo. Foto: Charlotte Åsland Larsen

Startet med juleklippen

Det er ikke første gang Berit Olimb har vært med på å gjøre noe for andre, aktivt samfunnsansvar har den engasjerte gründeren vært opptatt av i mange år. Det var i forbindelse med opptak til TV-serien «Extreme Makeover» at hun tok noen skritt tilbake og begynte å stille spørsmål ved det hun var med på. Serien handlet om mennesker som fikk pyntet på utseende sitt med et mål om å bli lykkeligere og Berit var med for å ordne hår.

– Alt ble så overfladisk, sier Berit og forteller videre at hun ble usikker på om det virkelig var dette hun ville drive med. På et tidspunkt vurderte hun å forlate bransjen.

Den erfarne frisøren opplevde at mange av deltakerne hadde dårlig selvtillit og at et bedre utseende alene ikke ville gjøre dem lykkelige. I stedet for å forlate bransjen, bestemte hun seg for å bruke faget sitt for å gjøre noe for andre. På denne tiden gikk hun forbi en rusmisbruker på vei til jobb hver eneste dag. Han sto ved det samme t-banestoppet, smilte og hilste hyggelig på de forbipasserende.

– Det var da jeg tenkte at jeg ville gjøre noe for denne gruppen, sier Berit. Hun tok kontakt med Kirkens Bymisjon og ikke lenge etter ble «juleklippen» til. Hun inviterte rusmisbrukere og bostedsløse inn i salongen hver jul, og holdt stengt en dag for å kunne tilby dem gratis klipp.

Det var Kirkens Bymisjon som tok seg av timebestilling, og sørget for at alt gikk ryddig for seg. Alle de ansatte var med og det å møte noen i en helt annen situasjon enn dem selv ga inntrykk.

Mote med mening

Det startet med juleklippen og ble til et årlig arrangement som har fått tittelen Mote med mening. Klippen i førjulstida inspirerte Berit og de ansatte til å gjøre enda mer. Det å gjøre noe for andre skaper samhold både i salongene og i bransjen som helhet.

 – Bransjen kan ha en veldig stor påvirkningskraft. Vi jobber tett på mennesker, det vi sier og gjør kan ha stor betydning, sier Berit.

Hun er hjernen bak Mote med mening, men forteller at det ikke hadde latt seg gjøre uten sponsorer, leverandører og andre frivillige. Mote med mening har som mål å samle inn penger til et godt formål gjennom frivillig arbeid, og billettinntektene går utelukkende til årets utvalgte formål. Formålet er å arrangere et moteshow og samtidig rette fokuset mot viktigheten av veldedig arbeid og det å kunne gi noe tilbake til samfunnet.

– Alle får et forhold til det å være med å bidra til noe utenfor seg selv. Vi blir flinkere til det vi driver med og vi blir tettere knyttet sammen. Det gir også inspirasjon til andre, og det er mange som har fått lyst til å delta, sier Berit.

I 2018 startet frisørbransjen, med Berit Olimb i spissen, også aksjonen Hår med mening i forbindelse med TV-aksjonen, hvor de salongene som deltar donerer deler av sin dagsomsetning til TV-aksjonen. Initiativet kom fra Oslo og Omegn Frisør- og Velværelaug og ble utformet i et medlemsmøte hvor Gi bort dagen var tilstede. 

Røde Kors: MARTE nettverkssenter

MARTE nettverkssenter er et tilbud gjennom Røde Kors. Her kan aleneforsørgere og barna deres være med på aktiviteter i et trygt miljø, både sammen og hver for seg. Alle aktivitetene som arrangeres er gratis og formålet er å være en trygg, positiv og sosial møteplass for både store og små. I navnet MARTE står M for møteplass, A for avkobling, R for ro, T for trivsel og E for energi.

 

 

Skrevet av: Charlotte Åsland Larsen