GI BORT DAGEN HISTORIER:

Digital brobygging hos Telia

 

Med hjelp av Gi bort dagen hadde Telia en hyggelig Valentinsdag sammen med seniorer fra Kirkens Bymisjon Skovheim allsenter. Det ble både kaffe, noe å bite i og gjennomgang av Telias mobilskole for seniorer på deres hovedkontor i Oslo.

Digitale a-ha opplevelser

– Det ble en ettermiddag fylt med prat om tekniske duppeditter og flere a-ha-opplevelser, sier Grete Larsen. Hun er frivilligleder ved Kirkens Bymisjon Skovheim allsenter, og forteller om en munter og lystig ettermiddag. – De aller fleste som var med hadde både to og tre spørsmål, og fikk god hjelp til å finne ut av det de lurte på, fortsetter hun.

Med seg hjem fikk alle en håndbok for mobil, som har blitt brukt flittig. Frivilliglederen forteller om en nysgjerrig gjeng, som satte stor pris på invitasjonen fra Telia og som ønsker seg enda mer kunnskap om dagens teknologi. – Det handler om å våge og det gjorde de absolutt, sier hun. – Også handler det om å vedlikeholde, så nå står blant annet datakurs på programmet hos oss.

Ønske om å inkludere med frivillighet

Ifølge Chris Hovde er det viktig å inkludere alle i digitaliseringen av samfunnet vårt. Hovde jobber som Global People Movement Lead hos Telia, og sammen med sine kollegaer ønsket han å gjøre noe spesielt i forbindelse med Valentinsdagen.

– Et av de magiske øyeblikkene var da en da damene gråt av glede da hun endelig fikk sende et bilde til datteren sin, og fikk en tommel opp tilbake. Hun hadde prøvd så lenge, men ikke fått det til enda, forteller Hovde. Ett av flere eksempler på at de teknologiske hindrene ikke alltid er så vanskelige å komme seg over, selv om utviklingen skjer i en rivende fart.

Hovde forteller videre at de brukte tiden sammen på å hjelpe hver enkelt med det de måtte lure på. Det ble opprettet brukerkontoer på Snapchat, lommelykter ble lokalisert og bilder ble tatt og sendt til både barn og barnebarn.

Gjengen fra Skovheim allsenter samlet rundt bordet på Telias hovedkontor.

Gjengen fra Skovheim allsenter samlet rundt bordet på Telias hovedkontor. Foto: Grete Larsen, Skovheim allsenter.

Aktivt samfunnsansvar hos Telia

Telia ønsker å gjøre det som er bra for både selskapet og for samfunnet. Hos Telia er samfunnsansvar integrert i den daglige virksomhet, og bedriften ønsker å være en digital tilrettelegger hvor mobilteknologi står sentralt. Teknologi kan bygge broer og motvirke ensomhet og utenforskap, og Telia tror at digital tilkobling kan være med på å berike liv og på å løse større utfordringer på samfunnsnivå. De har blant annet utformet mobilskolen for seniorer og et veiledningshefte som skal gjøre det enklere for den enkelte å «koble seg på» og utforske de mulighetene som finnes.

Valentinsdagen på hovedkontoret var en del av Telias interne frivillighetsbevegelse Telia YOUNITE, hvor de oppfordrer alle sine 21 000 ansatte til å bruke minst en dag i året til å gjøre nettopp en digital forskjell for samfunnet.

Kirkens Bymisjon Skovheim: Et senter for alle

Skovheim allsenter ligger sentralt til på Nordstrand i Oslo, og driftes av Kirkens Bymisjon. Tanken bak Skovheimmodellen er at eldre skal kunne bo i egen bolig så lenge som mulig, samtidig som man kjenner seg trygg og kan ha gode, meningsfylte dager. På Skovheim finnes både vaktordning og en rekke tilbud av ymse slag, som alle beboerne kan benytte seg av etter ønske og behov.

 

Skrevet av: Charlotte Åsland Larsen