Tid for TV-aksjonen; engasjere din bedrift og de ansatte

8. oktober 2019

TV-aksjonen er verdens største dugnad der «hele Norge» deltar og nå trenger vi at næringslivet engasjerer seg! Her finnes det mange muligheter til å bidra, for eksempel med bøssebærere, synlighet eller penger. Årets TV-aksjon går til CARE, som blant annet jobber for å gi kvinner økonomisk frihet. For så lite som 5 500 kroner kan din bedrift bidra til å starte en spare- og lånegruppe som hjelper 25 kvinner ut av fattigdom. Blir du og din bedrift med på laget?

I Gi bort dagen jobber vi for at bedrifter skal ta aktivt samfunnsansvar. Vi vil at bedrifter skal involvere sine ansatte og la dem få føle givergleden på kroppen. For oss er det naturlig å oppfordre bedriftene som har deltatt på Gi bort dagen til å bli med på TV-aksjonen. 

Hva kan din bedrift gjøre?

Her kommer noen forslag til hvordan bedrifter kan aktivisere sine ansatte i TV-aksjonen. Ta gjerne kontakt med oss hvis du ønsker å diskutere ideér eller vil ha hjelp til å komme i gang. 

Mulighet 1: Gi bort 2 timer av arbeidsdagen og delta på en næringslivsdugnad 

I Norge vil det i år arrangeres over 100 næringslivsdugnader. Her samles lokale næringslivsaktører i et par timer hvor de ringer rundt til sine  nettverk for å samle inn penger til årets TV-aksjon. Dette er en god mulighet for bedriften til å vise fram sitt samfunnsengasjement, men det er også en arena for å møte andre aktører i lokalsamfunnet. Engasjementet og nettverket til din bedrift er utrolig verdifullt for TV-aksjonen! 

Ta kontakt med din lokale fylkesaksjonsleder for å finne ut hvor og når næringslivsdugnaden organiseres i ditt fylke.

Mulighet 2: Få dine ansatte ut på årets viktigste søndagstur – verv dem som bøssebærere 

Hvert år trengs det 100.000 bøssebærere for å få besøkt alle husstander i Norge. Oppfordre dine ansatte til å gå med bøsse i sitt lokalmiljp på aksjonsdagen, søndag 20. oktober. Hvis dere ønsker å motivere de ansatte litt ekstra kan dere for eksempel gi en sum per ansatt som stiller som bøssebærere til TV-aksjonen. Her kan dere melde dere på som bøssebærere

Mulighet 3: Start en innsamlingsaksjon i din bedrift

Innsamlingsaktiviteter kan brukes til å styrke lagånden og fellesskapsfølelsen i bedriften. Det er samlende å gjøre noe annerledes som kollegaer. Her finnes det mange muligheter. Dere kan for eksempel støtte lokale lotterier og initiativ for TV-aksjonen med gevinster (barnehager, skoler, sanitetsforeninger). En annen måte kan være at dere arrangere et seminar for kunder hvor overskuddet går til TV-aksjonen.

Hvis du driver en butikk, kan dere la hele eller deler av omsetningen eller overskuddet fra en dag, en uke eller et bestemt produkt gå til TV-aksjonen. I år finnes det noen ferdige konsepter, så som frisøraksjonen “Klipp med mening”, restaurantaksjonen “Mat med mening” og kinoaksjonen “Popcorn med mening” 

 

Mulighet 4: Spre informasjon om TV-aksjonen

Bedrifter kan også engasjere seg i TV-aksjonen ved å spre informasjon til sine ansatte, partnere og andre i sitt nettverk. Her er noen forslag til hvordan din bedrift kan være med å spre informasjon:

  • Rekrutter flere bøssebærere gjennom å dele «Bli bøssebærer» på bedriftens nettsider og i sosiale medier.
  • Send e-post eller nyhetsbrev til ansatte og partnere med informasjon om at dere støtter TV-aksjonen – forskning viser at hjelpsomhet smitter!
  • Vis kampanjefilmen og/eller fakta om årets TV-aksjon internt i selskapet 

Her finner dere mye god informasjon dere kan bruke 


Vi ønsker alle lykke til med årets TV-aksjon og håper at vi sammen skal få til et varmere og mer inkluderende samfunn. #hennestur #nrktvaksjonen #carenorge