NYHETER

Frisørbransjen starter “Hår med mening”

9. oktober 2018

Torsdag 18. oktober oppfordres alle frisørsalonger i Norge til å donere et beløp fra dagens omsetning til TV-aksjonen NRK.  I år går TV-aksjonen til Kirkens Bymisjons arbeid for å skape et varmere og mer inkluderende samfunn. #mindrealenesammen

Initiativet til “Hår med mening” kommer fra Oslo og Omegn Frisør- og Velværelaug og ble utformet i et medlemsmøte hos dem 27. september hvor vi var tilstede sammen med TV-aksjonen NRK.

Frisørbransjen har en lang tradisjon med å ta aktivt samfunnsansvar og støtter forskjellige prosjekter og organisasjoner gjennom hele året. Nå ønsker de å stå sammen om en felles kampanje – “Hår med mening” og håper at mange frisørbedrifter over hele landet har lyst til å bli med på dette initiativet.

I samarbeid med Spleis.no har vi hjulpet til med å sette opp en spleis for “Hår med mening” som viser hvor mye frisørbransjen samler inn til årets TV-aksjon. Det er her du skal melde på din frisørbedrift, og her kan du også finne en oversikt over frisørbedrifter som deltar.  I tillegg har vi bistått styret i bransjeforeningen med utformingen av innsamlingen. Inspirasjon til denne kampanjen har vi fått fra restaurantaksjonen “Mat med mening” som også arrangeres til inntekt for TV-aksjonen.

Hvis du har spørsmål om initiativet, ta kontakt med Berit Olimb i Olimb & Co, e-post berit@olimb.net eller Maria Peltokangas i Gi bort dagen, e-post maria@gibortdagen.no eller tel. 41679222

Alle vi i Gi bort dagen ønsker frisørbransjen masse lykke til med innsamlingen og håper at det er mange som velger å stelle håret med mening på torsdag 18. oktober.

Engasjerte deltakere på medlemsmøte i OFVL fra På Håret, Olimb & Co, Adam og Eva, Shortcut, Hairport Frisør og Svaem Frisørene.


Engasjer din bedrift og dine ansatte i TV-aksjonen

3. oktober 2018

TV-aksjonen er en lang, nasjonal tradisjon og verdens største dugnad der «hele Norge» deltar. Næringslivet mobiliserer også som aldri før og hvert år bidrar flere tusen bedrifter på ulike måter, enten med penger, bøssebærere eller gjennom å dele informasjon om kampanjen. I år går TV-aksjonen til Kirkens Bymisjons arbeid for å skape et varmere og mer inkluderende samfunn. #mindrealenesammen

I Gi bort dagen jobber vi  for at bedrifter skal ta aktivt samfunnsansvar. Vi vil at bedrifter  skal involvere sine ansatte og la dem få føle givergleden på kroppen. For oss er det naturlig å oppfordre de bedriftene som har deltatt på Gi bort dagen til å bli med på TV-aksjonen.

Hva kan din bedrift gjøre?

Her kommer noen forslag til hvordan bedrifter kan aktivisere sine ansatte i TV-aksjonen. Ta gjerne kontakt med oss hvis du ønsker å diskutere ideér eller vil ha hjelp til å komme i gang.

Forslag 1: Gi bort 2 timer av arbeidsdagen og delta på en næringslivsdugnad

I Norge vil det i år arrangeres over 100 næringslivsdugnader. Her samles lokale næringslivsaktører i et par timer hvor de ringer rundt til sine  nettverk for å samle inn penger til årets TV-aksjon. Dette er en god mulighet for bedriften til å vise fram sitt samfunnsengasjement, men det er også en arena for å møte andre aktører i lokalsamfunnet. Engasjementet og nettverket til din bedrift er utrolig verdifullt for TV-aksjonen!

Ta kontakt med din lokale fylkesaksjonsleder for å finne ut hvordan næringslivsdugnader organiseres i ditt fylke.

Forslag 2: Få dine ansatte ut på årets viktigste søndagstur – verv dem som bøssebærere

Hvert år trengs det 100.000 bøssebærere for å få besøkt alle husstander i Norge. Oppfordre dine ansatte til å gå med bøsse på aksjonsdagen, søndag 21. oktober,  i sitt lokalmiljø. Hvis dere ønsker å motivere de ansatte litt ekstra kan dere for eksempel gi dem som stiller som bøssebærere en ekstra fridag og/eller donere en sum per ansatt som stiller som bøssebærere til TV-aksjonen. Her kan dere melde dere på som bøssebærere.

Forslag 3: Start en innsamlingsaksjon i din bedrift

Innsamlingsaktiviteter kan brukes til å styrke lagånden og fellesskapsfølelsen i bedriften. Det er samlende å gjøre noe annerledes som kollegaer. Her finnes det mange muligheter. Dere kan for eksempel støtte lokale lotterier og initiativ for TV-aksjonen med gevinster (barnehager, skoler, sanitetsforeninger). En annen måte kan være at dere arrangere et seminar for kunder hvor overskuddet går til TV-aksjonen.

Hvis du driver en butikk, kan dere la hele eller deler av omsetningen eller overskuddet fra en dag, en uke eller et bestemt produkt gå til TV-aksjonen.

Forslag 4: Spre informasjon om TV-aksjonen

Bedrifter kan også engasjere seg i TV-aksjonen ved å spre informasjon til sine ansatte, partnere og andre i sitt nettverk. TV-aksjonen trenger hjelp til å spre informasjon om årets sak, og hvordan alle kan bidra. Her er noen forslag til hvordan din bedrift kan være med å spre informasjon:

  • Annonser om «Bli bøssebærer» på bedriftens nettsider og i sosiale medier.
  • Send e-post eller nyhetsbrev til ansatte og partnere med informasjon om at  bedriften støtter TV-aksjonen
  • Vis kampanjefilmen og/eller fakta om årets Tv-aksjon på skjermer internt

Her finner dere mye god informasjon dere kan bruke.

Ta gjerne kontakt med oss hvis du ønsker å diskutere ideér eller vil ha hjelp til å komme i gang. Vi ønsker alle lykke til med årets TV-aksjon og håper at vi sammen skal få til et varmere og mer inkluderende samfunn.


Gi bort-seminar; Mailchimp + GDPR = SANT

Nyhet 8. juni 2018

Velkommen til workshop med HCL Nordic hvor du vil få mulighet til å sette opp GDPR-løsning for din organisasjons MailChimp-konto. Det handler kort fortalt om å sørge for å innhente samtykke hos deres mottakere, samt ta vare på dataene på en korrekt måte. Workshopen er åpen og gratis for frivillige organisasjoner, sosiale entreprenører og andre som viser omsorg. 

MailChimp har utarbeidet en løsning som ivaretar det nye lovverket for GDPR i din MailChimp-konto. HCL Nordic lærer deg hvordan du setter opp og tar i bruk løsningen, slik at din bedrift holder seg innenfor lovverket. Nå får du mulighet til å få eksperthjelp fra HCL Nordic gjennom denne workshopen.

Klikk her for å delta kostnadsfritt på Gi bort-seminaret: Mailchimp + GDPR = SANT

Workshopen finner sted på tirsdag 19. juni kl. 09.30-12.00 på SoCentral, 5. etasje, Øvre Slottsgate 3, Oslo

Etter workshopen vil du ha;

  • Aktivert løsningen i din MailChimp-konto
  • Opprettet segmenter basert på de svaralternativene du gir mottakerne dine
  • Lagt til rette for utsendelsen i korrekt format
  • Satt opp påmeldingsskjema for nye abonnenter


For å kunne delta på workshopen, bør du:

  • Ha en MailChimpkonto, med minimum 1 liste.
  • Ha manager-tilgang til MailChimp-kontoen
  • Kjenne til grunnleggende funksjoner i MailChimp-kontoen, som feks. hvordan mansetter opp/sender ut kampanjer.


Ta med til workshopen:

  • Laptop + lader
  • Firmalogo (jpeg eller png format)
  • Fargkoder til bruk i malen, evt kjennskap til ønsket font som skal brukes.
  • Link til firmaets personvernprinsipper.

Klikk her for å delta kostnadsfritt på Gi bort-seminaret: Mailchimp + GDPR = SANT

Om HCL Nordic
HCL Nordic har siden de ble partner til MailChimp i 2014 hjulpet over 150 norske selskaper med å øke sin kompetanse på MailChimp. Utover å holde kurs, hjelper vi også våre kunder med å utvikle templates for utsendelse av nyhetsbrev, oppsett av RSS kampanjer og mye, mye mer. MailChimp er mye mer enn bare nyhetsbrev og vi kan hjelpe deg med å innfri dets potensiale.

HCL Nordic leverer også tjenester innenfor digital markedsføring og digitale løsninger. Vi utvikler nettbutikker/nettsider, leverer tjenester innenfor AdWords og SEO og mye mer.

Om Gi bort dagen

Gi bort dagen er en profesjonell rådgiver som hjelper bedrifter med å ta aktivt samfunnsansvar. Vi har siden 2012 opparbeidet oss unik kompetanse på hvordan bedrifter kan få større effekt av sitt samfunnsansvar. Vår erfaring er at nøkkelen er å engasjere de ansatte i handling. Vi har et unikt samarbeid med frivillige organisasjoner, sosiale entreprenører og andre aktører som viser omsorg over hele landet.


Gi bort-seminar; Bedre presentasjoner på 1-2-3

Nyhet 28. mai 2018

Visste du at prosjektmedarbeidere, avdelingsledere, markedsførere og andre i din organisasjon som holder gode presentasjoner får bedre resultater? Nå har du mulighet for å bli med på et gratis seminar med forfatteren og eksperten Edgar Valdmanis tirsdag 5. juni 2018 mellom kl. 08.30-10.00 i regi av Gi bort dagen for å lære deg mer om hvordan du skal få til bedre presentasjoner.

Seminaret er åpent og gratis for frivillige organisasjoner, sosiale entreprenører og andre som viser omsorg. Dette blir et «How to …»-seminar med en praktisk tilnærming, hvor du ledes gjennom alle trinn som inngår i en presentasjon. Både de trinn som finner sted før og det som skjer under selve presentasjonen. Dette seminaret passer for deg tenker at du har rom for forbedring. I hvert fall av og til. Det avhenger ikke av hvor ofte du holder presentasjoner, om det er lenge siden første gang eller ei, eller om du anser deg som rimelig erfaren eller ei. Bli med på seminaret og få med deg enkle tips slik at du kan fremføre et budskap så det sitter.

Klikk her for å delta på Gi bort-seminaret: Bedre presentasjoner på 1-2-3

Seminaret finner sted på tirsdag 5. juni kl. 08.30-10.00 på Aktivitetshuset K1, Kolstadgata 1 på Tøyen. Seminaret et gratis, men krever påmelding. 

Om Edgar Valdmanis

Edgar Valdmanis (MBA) har holdt presentasjoner og stått på scenen siden skoledagene. Han har mer enn 30 års erfaring fra salg og markedsføring, og vet at budskapets kraft kommer av både innhold og fremførelse. Han søker stadig ny læring, samtidig som han villig deler sin kunnskap og kompetanse med andre. I tillegg til å være på podiet jevnlig har han også deltatt i debatter på NRK P1 og P2 og TV2 Nyhetskanalen. I perioden 2006–2008 var han President i Meeting Professionals International (MPI) Norway Chapter. MPI er verdens største forening for møteplanleggere, og Valdmanis hadde fokus på å dele erfaring om nye møtekonsepter som Pecha Kucha, Open Space o.a.


Om Gi bort dagen

Gi bort dagen er en profesjonell rådgiver som hjelper bedrifter med å ta aktivt samfunnsansvar. Vi har siden 2012 opparbeidet oss unik kompetanse på hvordan bedrifter kan få større effekt av sitt samfunnsansvar. Vår erfaring er at nøkkelen er å engasjere de ansatte i handling. Vi har et unikt samarbeid med frivillige organisasjoner, sosiale entreprenører og andre aktører som viser omsorg over hele landet.


– Bedrifter bør ta samfunnsansvar

15. mars 2018

Kursleder og partner i Webgruppen Nina Furu mener alle bør være seg bevisst på hvordan de bruker ressursene de har. Foto: Tone Gullaksen/Gi bort dagen

Hele organisasjonen får et løft, dersom man bruker ressurser på å gi noe tilbake til samfunnet, mener partner og kursholder i Webgruppen Nina Furu.

–  Som bedrift har man mulighet til å bidra i samfunnet på mange positive måter. Dersom man kanaliserer penger inn i positive aktiviteter, så tror jeg det løfter organisasjonen, en selv og de man gir til, sier hun.

Kursleder og partner i Webgruppen Nina Furu holder kurs i markedsføring på Facebook. Foto: Tone Gullaksen/Gi bort dagen

Webgruppen har gitt bort kurs til frivillige organisasjoner og sosiale entreprenører gjennom Gi bort dagen siden 2015.  Onsdag denne uken holdt Nina Furu og Webgruppen nok et kurs i Trondheim, og denne gangen var det Gatemagasinet Sorgenfri, som fikk gleden av litt faglig påfyll gjennom kurset «Markedsføring på Facebook».

–  Det å gi bort kursplasser er for oss en måte å bidra på, og en måte som er lett å administrere.

Samfunnsengasjerte

Og Webgruppen gjør mer enn å gi bort kursplasser.

–  Vi gir blant annet all mat som er til overs etter kurs til Kirkens Bymisjon. Vi kjøper alltid for mye mat, og maten vi kjøper er god og sunn. En kollega av meg tar turen bort etter ferdig kursdag, og hun forteller at det gir en god følelse.

Nina Furu har siden 1996 jobbet med webkommunikasjon, og har vært redaktør for en rekke nettmagasiner og portaler. Hun har også skrevet en rekke fagbøker, og holder kurs både innen- og utenlands.

Gjøre verden bedre

Nina Furu forteller at hun er veldig opptatt av hvordan vi fordeler og bruker de ressursene vi har.

– Jeg leser en veldig bra bok som handler om hvordan mennesker føler at ingenting er bra nok. Vi skal alltid ha noe mer eller noe som er bedre. Vi tømmer planeten for ressurser, men det er viktig å tenke på at det er mye som er bærekraftig, dersom du ikke har holdningen om at du må ha mer og mer, forteller Furu engasjert.

Her kan du høre om hvordan Nina Furu tar samfunnsansvar:

 

Bevissthet

Hun tror vi kan spre den positive holdningen til ressurser ved å være mer bevisste.

–  Vær bevisst på hvordan du delegerer de ressursene du har til rådighet. Det er det samme om det er dine egne penger eller pengene til bedriften din.

Og hun har flere eksempler.

–  Jeg kan velge hvor jeg vil handle varer- i en liten butikk eller en stor dagligvarekjede. Jeg kan velge å støtte bønder som jeg vet har bedre dyrevelferd, eller jeg kan velge å kjøpe mel hos en møller i stedet for å handle melet på Rema.

Det er disse bevisste valgene som gjør verden til et bedre sted, og som er en grunn til at hun tar samfunnsansvar og deler kunnskap.

–  Uansett om vi har mye eller lite ressurser, så kan vi selv velge hvordan vi bruker de ressursene vi har. Dersom vi er flinke til det, så blir verden til et bedre sted, sier Furu.

Giverglede

Hun blir selv glad av å gi.

– Det betyr veldig mye for meg å kunne hjelpe noen som trenger det. Penger man bruker til det beste for fellesskapet har man glede av mange ganger. Money flows like water. Du kan bruke penger på å dyrke planter, eller du kan bygge deg en dam og ikke dele med noen, sier Nina Furu.