GI BORT DAGEN HISTORIER:

Midt i blinken for små bedrifter

Resirkulering og sykling til kundemøter utgjør ikke den store forskjellen for de ansatte i HvabeHager. Men med Gi bort dagen føler de at de er med og tar samfunnsansvar.

Camilla Hager er daglig leder og gründer av Hvabehager i Trondheim.

– Vi har en dag til overs hvert fjerde år og hvorfor ikke bruke den til en god sak ? Og de årene det ikke er et skuddår, så har vi likevel et dagsverk å avse. Jeg syns det er fint å kunne ta litt samfunnsansvar, og for oss som en liten bedrift er dette midt i blinken. Dermed er det helt naturlig for oss å bli med.

Historien om Gi bort dagen startet i 2012. Engasjert Byrå i Trondheim så på kalenderen at de hadde en ekstra dag, skuddårsdagen 29. februar. Siden den gang har Gi bort dagen utviklet seg til å bli et tilbud året rundt.

Og de ansatte liker å gi bort dagen.

– De syns det er gøy og litt annerledes, og at det er fint å tenke på at vårt lille bidrag kan utgjøre en forskjell for de organisasjonene vi jobber med.

Nye mennesker og prosjekter

– Det er artig å jobbe med bedrifter som ikke har råd eller muligheten til å benytte seg av våre tjenester. Vi blir kjent med mennesker og prosjekter vi ellers ikke ville ha vært innblandet i, og det er spennende, sier Camilla Hager, daglig leder og gründer av HvabeHager.

HvabeHager er et tekstbyrå i Trondheim som har vært med og gitt bort dagen siden begynnelsen i 2012. De har  jobbet med Unge Kokker, Kjør for livet og Kolibri Children at Risk Foundation.

– De har for eksempel fått hjelp til tekstproduksjon, klarspråk, rådgiving og innhold i sosiale medier, forteller Camilla Hager.

Alle har en dag å gi 

Camilla Hager mener alle bedrifter har et dagsverk å gi bort.

– Det er ikke så mye å tenke på. Alle har et dagsverk å gi bort, og dere blir koblet opp mot organisasjoner som virkelig trenger det dere kan bidra med. Det er bare å ta kontakt med Gi bort dagen og finne ut hvordan dere kan være til hjelp, oppfordrer hun.

Unge kokker fikk skrivehjelp

Folkehelsekoordinator i Unge kokker Gita Aspen Kolltveit (t.v) fikk hjelp av HvabeHager og tekstforfatter Henrik Norem i fjor.

Folkehelsekoordinator i Unge Kokker Gita Aspen Kolltveit fikk hjelp av HvabeHager til å skrive tekster i 2017. Hun er strålende fornøyd med det hun fikk hjelp til.

– HvabeHager er helt supre. De har spisskompetanse på et område jeg trengte å bli bedre på, og de er gode på å formidle kunnskapen videre.

Unge Kokker er en sosial entreprenør som arbeider for fremme god folkehelse blant barn og ungdom.

Hun sier det har stor verdi for Unge kokker å få denne hjelpen.

– Det har gjort oss i stand til å formidle det vi jobber med på en tydligere og bedre måte.